The family of Azerbaijan President Ilham Aliyev leads a well-off life thanks in part to financial interests in various sectors of the nation's economy. His wife ascendants are privileged and powerful family that owns banks, insurance and construction companies, a television station and a line of cosmetics. She is well known for her pre-eminent charity work that has led to the construction of schools, hospitals and the country's major sports complex.[335]
"John Doe", the whistleblower who leaked the documents to German journalist Bastian Obermayer[7][8] from the newspaper Süddeutsche Zeitung (SZ), remains anonymous, even to the journalists who worked on the investigation. "My life is in danger", he told them.[9] In a May 6, 2016, statement, John Doe cited income inequality as the reason for his action, and said he leaked the documents "simply because I understood enough about their contents to realize the scale of the injustices they described". He added that he had never worked for any government or intelligence agency and expressed willingness to help prosecutors if granted immunity from prosecution. After SZ verified that the statement did in fact come from the source for the Panama Papers, the International Consortium of Investigative Journalists (ICIJ) posted the full document on its website.[10][11]

The National Mineral Agency (NMA) until 2005 valued diamonds for export using a price book based on 1996 figures. Companies also often seek to minimize the value of their diamond exports to reduce taxes and move profits abroad. Once transferred to a subsidiary elsewhere where their value is not taxed, the same diamonds are frequently worth more.[18]
Two great-grandchildren of the dictator Francisco Franco, Francisco and Juan José Franco Suelves set up registered societies in the British Virgin Islands through Mossack Fonseca. Juan José Franco opened Malini Investments in 1997, being director in 2012 and closed in 2013. He told the newspaper El Confidencial he was "absolutely ignorant". Francisco Franco Suelves, his older brother, also opened Vamfield Alliance Limited in 1997 as a director.[261]
Businesswoman Ingibjörg Pálmadóttir and her husband Jón Ásgeir Jóhannesson have for several years financed their business dealings through a Panamanian company, Guru Invest, which owns shares in retailer Sports Direct through Rhapsody Investments (Europe), based in Luxembourg.[202] Guru Invest paid around US$16 million to Glitnir bank after it crashed to cover the debt of Gaumur, one of Jón Ásgeir's companies, and loaned ISK 100 million to Jón Ásgeir's company Þú Blásól through an offshore company he owns named Jovita. Asked by journalists at Kjarninn where that money came from, Ingibjörg did not reply.[202] Ingibjörg is the primary owner of the 365 media group, which owns the Icelandic news outlets Vísir.is, television channel Stöð 2 and radio stations Bylgjan, X-ið [is] and FM 957, none of which seem to be reporting this disclosure.[202]
×