Citing leaked diplomatic cables, Fortune writer Chris Matthews speculated that Obama and Clinton may have supported the agreement, after opposing it while campaigning for office, because it was a quid pro quo for Panamanian support of US efforts against drug trafficking. In any event, he notes, while it is true that the agreement abolished limits on fund transfers between the US and Panama, the Obama administration insisted that the two countries first sign a Tax Information and Exchange Agreement as well, which facilitated the exchange of tax information between the countries.[419]
For over 300 years, the Spanish ruled Panama. Struggles to gain control of many of the Central American countries continued for decades. In 1821, Panama gained independence from Spain only to join what was then Colombia later that same year. In 1846, a treaty between Colombia and the United States was signed, permitting the U.S. to construct a railway across the country.
Putin denied "any element of corruption", and said his opponents are trying to destabilize Russia.[245] Putin also said: "WikiLeaks has showed us that official people and official organs of the US are behind this."[246] On 2016's annual Direct Line with Vladimir Putin, he called the leaked documents "reliable" but confined his comments to Roldugin, saying that Western media did not understand that the musician has spent all his off-shore income on "musical instruments for Russia". Putin also said Goldman Sachs owned shares in the parent company of Süddeutsche Zeitung, which is in fact owned by a Munich family and a German media group.[247] The Kremlin apologized for this "mistake".[248]
Other uses are more ambiguous. Chinese companies may incorporate offshore in order to raise foreign capital, normally against the law in China.[28] In some of the world's hereditary dictatorships, the law may be on the side of the elite who use offshore companies to award oil contracts to themselves,[29] or gold concessions to their children,[30] however such dealings are sometimes prosecuted under international law.[31]
Minister of Industry and Mines Abdeslam Bouchouareb has been sole owner of a Panamanian-registered offshore company known as Royal Arrival Corp since 2015. The company, active in Turkey, Great Britain and Algeria, is managed through Compagnie d'Etude et de Conseil (CEC), based in Luxembourg, and has an account in the Swiss NBAD Private Bank. CEC confirmed the ownership of Royal Arrival and said it managed the minister's inherited assets with transparency.[438]
The documents were dubbed the Panama Papers because of the country they were leaked from; however, the Panamanian government expressed strong objections to the name over concerns that it would tarnish the government's and country's image worldwide, as did other entities in Panama and elsewhere. This led to an advertising campaign some weeks after the leak, titled "Panama, more than papers".[13][14][15] Some media outlets covering the story have used the name "Mossack Fonseca papers".[16]

Newspaper Inkyfada had access to the documents and reported a dozen politicians, former government officials and lawyers had been implicated, as well as a leading media figure. Monday April 4, 2016 it reported that the former secretary-general of the Nidaa Tounes political party, Mohsen Marzouk, who was also the coordinator of the new political party, Machrouu Tounes, was on the point of creating his own account in December 2014, in the first presidential elections. Marzouk had written Mossack Fonseca about a company in the Virgin Islands, emphasizing a desire to hold funds and conduct business overseas. Marzouk denies this and has filed a defamation complaint.[481]
In 2010, HOGL sold its 50 percent stake in Ugandan oil fields to Tullow Uganda for US$1.5 billion.[482] The Uganda Revenue Authority (URA) applied a US$404 million capital gains tax on the transaction and HOGL refused to pay.[482] A four-year battle in various courts ensued. Ugandan officials, including President Yoweri Museveni and the then-URA Commissioner-General Allen Kagina demanded the payment from Tullow, threatening not to renew its exploration licenses, which were about to expire, unless it deducted the tax from its payment to Heritage and remitted it to the URA.[482] Eventually Tullow made a down payment and deposited the rest in escrow, pending legal resolution of its appeal, which came in 2013. Tullow also successfully sued HOGL to recover taxes they had paid on its behalf.[482]
On April 8, a few hours after the publication of a new series of articles focusing on art hidden behind offshore companies, a prosecutor sequestered a Modigliani worth some $25 million at Geneva Freeport.[269][289] Litigation in New York alleged the painting had been stolen by Nazis during World War II; the defendants said they did not own it, but the leaked documents show that they control International Art Center, a shell company registered in Panama which does own it.[269]
International Monetary Fund (IMF) researchers estimated in July 2015 that profit shifting by multinational companies costs developing countries around US$213 billion a year, almost two percent of their national income.[35] Igor Angelini, head of Europol's Financial Intelligence Group, said that shell companies "play an important role in large-scale money laundering activities" and that they are often a means to "transfer bribe money".[36] Tax Justice Network concluded in a 2012 report that "designing commercial tax abuse schemes and turning a blind eye upon suspicious transactions have become an inherent part of the work of bankers and accountants".[37]
The 2012 investigation's reporters, established that Globex was owned through shell companies in Panama, and that these shell companies belonged to the president's daughters and a Swiss businessman whose name appears in other shell companies such as those that manage Azerphone, the family telecommunications monopoly. Villagers told reporters they hoped to work at the mine, which paid $12 a day, and asked them to intervene with the president about the problems the mine was causing with the water supply. They became angry and did not believe the reporters when they said the president's family had a stake in the mine.[327]
×