The Royal Bank of Canada (RBC) denied any wrongdoing associated with the 370+ clients it had referred to Mossack Fonseca over the years."We have an extensive due diligence process... RBC works within the legal and regulatory framework of every country in which we operate," said a bank spokesman.[395] CEO David McKay said the bank will review the four decades of documentation for any problems.[396][397] CEO Bill Downe of the Bank of Montreal said "Canadian banks have 'dramatically' beefed up anti-money laundering control over the last seven to 10 years,"[398] and added that any link between Canadian businesses and the Panama Papers companies would have originated a long time ago, before Canadian banks took action to stop money laundering.[396]

The Ministry of Economy and Finance of Panama, Dulcidio de la Guardia, formerly an offshore specialist at Mossack Fonseca competitor Morgan & Morgan, said the legal but often "murky" niche of establishing offshore accounts, firms and trusts make up "less than half a percentage point" of Panama's GDP. He appeared to suggest that publication of the papers was an attack on Panama because of the high level of economic growth that the country had shown.[137]

The OECD, the G20, or the European Union could also institute another list for countries that are inadequate in more than one area. Countries meeting none of these criteria, such as Panama, Vanuatu and Lebanon, would go on the blacklist. Countries that meet only one criterion would go on the greylist.[51] In April 2016, if this greylist had been in place it would have included nine countries: Antigua and Barbuda, Bahrain, Brunei, Dominica, Liberia, Nauru, Samoa, Tobago and the United Arab Emirates.[51]
"This is a unique opportunity to test the effectiveness of leaktivism", said Micah White, co-founder of Occupy, "... the Panama Papers are being dissected via an unprecedented collaboration between hundreds of highly credible international journalists who have been working secretly for a year. This is the global professionalization of leaktivism. The days of WikiLeaks amateurism are over."[79]
No matter what kind of Panama City Beach vacation you're dreaming about, we've got you covered. Panama City Beach, named the top 3 beach in the United States by TripAdvisor, has 27-miles of beautiful beaches to choose from and you'll find a different experience at each stop along the way. Explore as much of PCB as you can. If you love long walks along the beach, you won't find a better beach for it!
Public education began in Panama soon after it seceded from Colombia in 1903. The first efforts were guided by an extremely paternalistic view of the goals of education, as evidenced in comments made in a 1913 meeting of the First Panamanian Educational Assembly, "The cultural heritage given to the child should be determined by the social position he will or should occupy. For this reason education should be different in accordance with the social class to which the student should be related." This elitist focus changed rapidly under US influence.[82]

Alaa Mubarak, son of former president Hosni Mubarak, was cited as owning, through holding companies, real estate properties in London.[192] The assets of his Virgin Islands-registered firm Pan World Investments were frozen in response to a European Union order when his father stepped down in 2011 during the Arab Spring. Mossack Fonseca was fined $37,500 in 2013 for lack of due diligence. Alaa and his brother were convicted last year of embezzling state funds and still face trial for insider trading.[452]

Businesswoman Ingibjörg Pálmadóttir and her husband Jón Ásgeir Jóhannesson have for several years financed their business dealings through a Panamanian company, Guru Invest, which owns shares in retailer Sports Direct through Rhapsody Investments (Europe), based in Luxembourg.[202] Guru Invest paid around US$16 million to Glitnir bank after it crashed to cover the debt of Gaumur, one of Jón Ásgeir's companies, and loaned ISK 100 million to Jón Ásgeir's company Þú Blásól through an offshore company he owns named Jovita. Asked by journalists at Kjarninn where that money came from, Ingibjörg did not reply.[202] Ingibjörg is the primary owner of the 365 media group, which owns the Icelandic news outlets Vísir.is, television channel Stöð 2 and radio stations Bylgjan, X-ið [is] and FM 957, none of which seem to be reporting this disclosure.[202]
×