On April 7, 2016, the Anti Corruption Commission Bangladesh launched an inquiry to obtain details of the businesses and individuals allegedly affiliated with Mossack Fonseca.[336] Allegations have been made against thirty-two Bangladeshi individuals and two corporations, however, media outlets staking this claim have referenced an old ICIJ database of information compiled during the investigation of the 2013 Offshore Leaks.[337]
Former Deputy Chief Justice Kalpana Rawal was a director or shareholder in four holding companies and was active in two after she took office. Her husband owns another seven. The companies were used for real estate transactions in Britain. Rawal and her husband were shareholders and directors of Highworth Management Services, where Ajay Shah, a former director of Trust Bank, was also a shareholder and director. The Central Bank of Kenya ordered Shah's assets auctioned to repay depositors after Trust Bank collapsed, but he went into hiding and the assets have not been recovered.[461]

The city proper has approximately 880,691 inhabitants in 23 boroughs.[25] The inhabitants of Panama City are commonly referred to as capitalinos and include large numbers of Afro-Panamanians, mestizos, and mulattos, with notable white and Asian minorities.[26] There is a great deal of cultural diversity within the city, which manifests itself in the wide variety of languages commonly spoken, such as German, Portuguese, French, Arabic, Chinese, Hebrew and English, in addition to Spanish.[18]

Initially, mainstream Russian media almost entirely ignored the leak. Neither state-owned Channel 1 and Rossiya 1, nor privately owned REN-TV and NTV, mentioned the story on April 4, the day the story broke.[249] The minimal coverage of the story ran in the middle of the night on Vesti TV and was in relation to Lionel Messi and Michel Platini.[250] An exception was the Russian opposition newspaper Novaya Gazeta, described as "the ICIJ's Russian partner", which reported on the story both in hard copy and online.[251]


Hamad bin Khalifa Al Thani, former Emir of Qatar,[1] is listed as owner of Afrodille S.A., which had a bank account in Luxembourg and shares in two South African companies. Al Thani also held a majority of the shares in Rienne S.A. and Yalis S.A., holding a term deposit with the Bank of China in Luxembourg. A relative owned 25% of these: Sheikh Hamad bin Jassim Al Thani, Qatar's former prime minister and foreign minister.[3]
The Panama Papers confirmed that the politician Stavros Papastavrou, who was advisor of former Prime Ministers Kostas Karamanlis and Antonis Samaras, had been a member of the council of the Panamanian foundations, Green Shamrock Foundation and Diman Foundation, from 2005 to 2014. In 2006, he became deputy chairman of the Aisios Foundation, that still exists today. However, Papstavrou resigned from the Aisios Foundation in 2012.[193]
Mossack Fonseca has managed more than 300,000 companies over the years.[95] The number of active companies peaked at more than 80,000 in 2009. Over 210,000 companies in twenty-one jurisdictions figure in the leaks. More than half were incorporated in the British Virgin Islands, others in Panama, the Bahamas, the Seychelles, Niue, and Samoa. Mossack Fonseca's clients have come from more than 100 countries. Most of the corporate clients were from Hong Kong, Switzerland, the United Kingdom, Luxembourg, Panama, and Cyprus. Mossack Fonseca worked with more than 14,000 banks, law firms, incorporators, and others to set up companies, foundations, and trusts for their clients.[107] Some 3,100 companies listed in the database appear to have ties to US offshore specialists, and 3,500 shareholders of offshore companies list US addresses.[108] Mossack Fonseca has offices in Nevada and Wyoming.[109]
Isabel Saint Malo de Alvarado, Vice President of Panama, said in an op-ed piece published April 21 in The Guardian that President Juan Carlos Varela and his administration have strengthened Panama's controls over money-laundering in the twenty months they have been in power, and that "Panama is setting up an independent commission, co-chaired by the Nobel laureate Joseph Stiglitz, to evaluate our financial system, determine best practices, and recommend measures to strengthen global financial and legal transparency. We expect its findings within the next six months, and will share the results with the international community."[131]

Alaa Mubarak, son of former president Hosni Mubarak, was cited as owning, through holding companies, real estate properties in London.[192] The assets of his Virgin Islands-registered firm Pan World Investments were frozen in response to a European Union order when his father stepped down in 2011 during the Arab Spring. Mossack Fonseca was fined $37,500 in 2013 for lack of due diligence. Alaa and his brother were convicted last year of embezzling state funds and still face trial for insider trading.[452]
In 2008–2009, the Beny Steinmetz Group Resources (BSGR) and its owner Beny Steinmetz paid just $165 million for the mining rights to the northern portion of Simandou mine, located in the Nzérékoré region of Guinea's interior. Soon after, he sold 51 percent of the rights to Vale for $2.5 billion. Rio Tinto, which had previously held the concession, had invested $450 million into infrastructure at the site.[458] Global Witness says BSGR in fact paid nothing for the rights, and the $165 million represents BSGR's self-reported investment in improvements at the site. It adds that either way BSGR's profit exceeded the national budget of Guinea.[459]

Prominent politicians criticized the involvement of the Cameron family in the scandal; Leader of the Opposition Jeremy Corbyn urged an immediate independent investigation into the tax affairs of Cameron's family as well as tighter laws on UK tax avoidance.[323] Opponents also called for Cameron's resignation after he admitted owning shares in Blairmore.[324]
Anti-corruption group Transparency International believes that the "creation of businesses while serving as president is a direct violation of the constitution".[296] Also, journalists from the Organized Crime and Corruption Reporting Project believe that with the move Poroshenko committed two other illegalities, starting a new business while in office and failing afterwards to report it on his disclosure statements.[296] Poroshenko denied any wrongdoing and a spokesman said the offshore company had no active assets and was a legitimate corporate restructure aimed at helping to sell Poroshenko's Roshen group.[296] Analysts in Ukraine responded that the secretive way Poroshenko set up these accounts was certain to undermine trust in him, his party and Ukraine itself.[297]
×