Anti-corruption group Transparency International believes that the "creation of businesses while serving as president is a direct violation of the constitution".[296] Also, journalists from the Organized Crime and Corruption Reporting Project believe that with the move Poroshenko committed two other illegalities, starting a new business while in office and failing afterwards to report it on his disclosure statements.[296] Poroshenko denied any wrongdoing and a spokesman said the offshore company had no active assets and was a legitimate corporate restructure aimed at helping to sell Poroshenko's Roshen group.[296] Analysts in Ukraine responded that the secretive way Poroshenko set up these accounts was certain to undermine trust in him, his party and Ukraine itself.[297]

The Royal Bank of Canada (RBC) denied any wrongdoing associated with the 370+ clients it had referred to Mossack Fonseca over the years."We have an extensive due diligence process... RBC works within the legal and regulatory framework of every country in which we operate," said a bank spokesman.[395] CEO David McKay said the bank will review the four decades of documentation for any problems.[396][397] CEO Bill Downe of the Bank of Montreal said "Canadian banks have 'dramatically' beefed up anti-money laundering control over the last seven to 10 years,"[398] and added that any link between Canadian businesses and the Panama Papers companies would have originated a long time ago, before Canadian banks took action to stop money laundering.[396]

The Panama Papers are an unprecedented leak of 11.5m files from the database of the world’s fourth biggest offshore law firm, Mossack Fonseca. The records were obtained from an anonymous source by the German newspaper Süddeutsche Zeitung, which shared them with the International Consortium of Investigative Journalists (ICIJ). The ICIJ then shared them with a large network of international partners, including the Guardian and the BBC.
Thousands of mentions of Donald Trump. Several "Trump" companies mentioned in the Panama Papers have completely different principals, such as "a young woman whose LinkedIn profile describes her as merchandising supervisor at a small clothing retailer" in Palembang, Indonesia.[434] The "Trump Ocean Club International Hotel & Tower Panama" mentioned in the papers "is not owned, developed or sold by Donald J. Trump, the Trump Organization or any of their principals or affiliates", according to the resort website.[434]
The firm won’t discuss specific cases of alleged wrongdoing, citing client confidentiality. But it robustly defends its conduct. Mossack Fonseca says it complies with anti-money-laundering laws and carries out thorough due diligence on all its clients. It says it regrets any misuse of its services and tries actively to prevent it. The firm says it cannot be blamed for failings by intermediaries, who include banks, law firms and accountants.
The Panama Papers confirmed that the politician Stavros Papastavrou, who was advisor of former Prime Ministers Kostas Karamanlis and Antonis Samaras, had been a member of the council of the Panamanian foundations, Green Shamrock Foundation and Diman Foundation, from 2005 to 2014. In 2006, he became deputy chairman of the Aisios Foundation, that still exists today. However, Papstavrou resigned from the Aisios Foundation in 2012.[193]
The city is located in Panama District, although its metropolitan area also includes some populated areas on the opposite side of the Panama Canal. As in the rest of the country, the city is divided into corregimientos, in which there are many smaller boroughs. The old quarter, known as the Casco Viejo, is located in the corregimiento of San Felipe. San Felipe and twelve other corregimientos form the urban center of the city, including Santa Ana, El Chorrillo, Calidonia, Curundú, Ancón, Bella Vista, Bethania, San Francisco, Juan Diaz, Pueblo Nuevo, Parque Lefevre, and Río Abajo.

Areas of alluvial soils (which develop from clay, silt, sand, and gravel deposited by streams) are especially fertile but are limited to the lower parts of river valleys. The commercial banana plantations around Puerto Armuelles and in western Bocas del Toro province are mainly on alluvial soils. Some of the soils along the inland edges of coastal mangrove swamps have also proved productive. In some areas, exceptionally fertile soils have developed from volcanic ash.
From 1903 to 1968, Panama was a constitutional democracy dominated by a commercially oriented oligarchy. During the 1950s, the Panamanian military began to challenge the oligarchy's political hegemony. The early 1960s saw also the beginning of sustained pressure in Panama for the renegotiation of the Hay–Bunau-Varilla Treaty, including riots that broke out in early 1964, resulting in widespread looting and dozens of deaths, and the evacuation of the American embassy.[26]
The leak also revealed an extensive conflict of interest between a member of the FIFA Ethics Committee and former FIFA vice president Eugenio Figueredo.[501] Swiss police searched the offices of UEFA, European football's governing body, after the naming of former secretary-general Gianni Infantino as president of FIFA. He had signed a television deal while he was at UEFA with a company called Cross Trading, which the FBI has since accused of bribery. The contract emerged among the leaked documents. Infantino has denied wrongdoing.[503]
Businesswoman Ingibjörg Pálmadóttir and her husband Jón Ásgeir Jóhannesson have for several years financed their business dealings through a Panamanian company, Guru Invest, which owns shares in retailer Sports Direct through Rhapsody Investments (Europe), based in Luxembourg.[202] Guru Invest paid around US$16 million to Glitnir bank after it crashed to cover the debt of Gaumur, one of Jón Ásgeir's companies, and loaned ISK 100 million to Jón Ásgeir's company Þú Blásól through an offshore company he owns named Jovita. Asked by journalists at Kjarninn where that money came from, Ingibjörg did not reply.[202] Ingibjörg is the primary owner of the 365 media group, which owns the Icelandic news outlets Vísir.is, television channel Stöð 2 and radio stations Bylgjan, X-ið [is] and FM 957, none of which seem to be reporting this disclosure.[202]
×